Keresés
rovatok
rovatok
Képző
GYIMESI LÁSZLÓ: HA KISZABADUL A FA LELKe…
2017 tél
Az anyagok múlandósága miatt dokumentálhatatlan, de bizonyos, hogy az emberiség kőkorszakait megelőzve létezett egy úgynevezett fa-korszak, amikor az eszközkészítés fő vagy csaknem egyedüli anyaga a fa volt. Az ember és a fa kölcsönhatása tehát valószínűleg ősibb minden más kultúránál.
Abszolút komplexitás
2017 tavasz
Marosi Ilona képzőművészt világszerte ismerik, nagyméretű művei közül három köztéri alkotás Óbudán is megtekinthető. Interjúnkban négy évtizedet meghaladó, több műfajt érintő, gazdag, eredményes művészi munkásságának mozgatórugóit, személyes életútját ismerhetjük meg.
ÁTJÁRÓ MÁSVÁROSBA
2017 tavasz
Mészely Ilka gyerekkorát Sepsiszentgyörgyön töltötte, textil szakon végezte az egyetemet, eredetileg csak kedvtelésből rajzolt. Ma már keresett illusztrátor, aki az Átjáró Másvárosba című animációs filmen is dolgozik, szabadidejében a várost pásztázza – inspirációt gyűjtve grafikáihoz.
Művészet vagy virtuális falszennyezés?
2016 tavasz
Évek óta fotózza, dokumentálja az óbudai graffiti falak folyamatosan változó képeit Dr. Zumpf András mérnök, fotográfus. Az összegyűjtött anyagot több kiállításon láthatták az érdeklődők, és egy látványos és különlegesen érdekes kötetben is összegyűjtötte a számára legfontosabbakat. Felkérésünkre egy cikkben foglalta össze, mit láthatunk, ha kinézünk a HÉV ablakán a filatorigáti falaknál, vagy máshol Óbudán.
A NAPSUGARAS EMBER
2017 tavasz
Barkó Gyula az egykori PNYV, azaz Pamutnyomóipari Vállalat textiltervezője volt, aki szabadidejében ecsettel a kezében örökítette meg a mai lakótelepek helyén kanyargó utcákat, házakat. Lánya, Barkó Magdolna szintén tex­tiltervezőként dolgozott, fia, Gábor pedig könyvrestaurátor lett. Féltve óvják édesapjuk művészi hagyatékát és emlékét.
Tenk László: Gruber, az ösztönös képalkotó zseni
2017 tél
Tudtam a főiskolán, hogy ki Gruber Béla, de ő hatodéves volt, én meg elsőéves, ezért személyes kapcsolat nem volt közöttünk. Neki is Bernáth Aurél volt a mestere, aki bejárt a műtermébe korrigálni, és sokat mesélt nekünk arról, hogy milyen ő és miket fest. Néha belestünk hozzá, de nem olyan művész volt, aki szívesen fogadta a látogatókat.
GRUBER BÉLA A MAGA ÚTJÁT JÁRÓ MŰVÉSZ VOLT
2017 tél
A 27 éves korában elhunyt festő munkássága testvére munkája révén szinte napra-hétre pontosan beazonosíthatóan dokumentált, pontosan követhető a kiállítások és a festmények sorsa. A dokumentációt a Nemzeti Galériának ajánlotta fel Ágota, aki bár 85 éves, ma is fiatalos lendülettel gondozza Gruber Béla életművét.
AZ INTUÍCIÓ MESTERSÉGEM ALAPJA
2016 nyár
A Varga Imre Gyűjtemény a Fő tér melletti Laktanya utcában, az Esernyős szobrok közelében található. A 93 éves mester műveit bemutató múzeumban szobrok mellett kisplasztikákat és festményeket is láthatunk. A kiállításon szombat délelőttönként személyesen is találkozhatnak a látogatók a világhírű művésszel.
az Óbudai Társaskör Galéria múltja és jövője
2016 nyár
Andrási Gábor művészettörténész, kurátor a Zichy-kastélyban működött Óbudai Pincegalériában kezdte, majd az Óbudai Társaskörben folytatta kortárs alkotásokat bemutató munkáját. Távozása óta Berhidi Mária szobrászművész irányítja a kiemelkedő színvonalú kiállításairól ismert modern művészeti „óvóhelyet”, az Óbudai Társaskör Galériát.
MATITS FERENC: WRABEL SÁNDOR FESTŐMŰVÉSZ EMLÉKEZETE
2016 ősz
Különleges, tragikus fordulatokban gazdag élete volt a Budapesten 1926-ban született és ugyanott 1992-ben elhunyt Wrabel Sándor festőművésznek. Zenész édesapja a II. világháború keleti frontján tűnt el, míg őt a Budapestre benyomuló Vörös Hadsereg elfogta és a Szovjetunióba internálta, ahonnan keserű tapasztalatokat szerezve három év múlva tért haza.
Óbudai mecénás modell
2015 nyár
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata és a Fellini Római Kultúrbisztró 2014 őszén hirdette meg képzőművészeti pályázatát azzal a céllal, hogy olyan friss, előremutató kortárs művek szülessenek, amelyek a „Római P’Art” szlogenre reflektálnak. A zsűrizett munkákból rendezett kiállítás július 22-én nyílik és augusztus 2-ig tart nyitva a Budapest Galéria Lajos utcai kiállítótermében.
A favágó hobbija
2015 nyár
„A kiszámíthatatlanság az, amire számíthatok.
Egy kivágott virágzó almafa a lét és a nemlét lehetőségének valósága. Primitív dolog.
Tegyük fel, hogy a halál megszünteti az időt. Egy gyilkos megállítja áldozatának privát idejét. A favágó is gyilkos. Egy fagyilkos.
Ha egy virágzó almafát kivágok, olyan, mintha hasba rúgnék egy terhes nőt.
A fejjel lefelé fordított, virágban lévő almafa az idő természetellenes, erőszakos kiiktatását jelenti, vagyis a gyilkosságot.”