Keresés
rovatok
képző | 2021 tavasz
Fotó: Biró Dávid
Simonfalvi Anita
Az Artkartell gyűjtemény színe-java
Beszélgetés Pátkai Marcellal
Előző lapszámunkban megjelent interjúnk folytatásaként Pátkai Marcellt, a PP Center Üzleti Központ alternatív ingatlanfelhasználási program elindítóját, a Partizán Műterem és Galéria vezetőjét az Artkartellről, az Artkartell gyűjteményről kérdeztük.

Mi hívta életre az Artkartellt?

A PP Center Üzleti Központ irodák és loftok bérbeadása mellett 2012 óta nagyszabású mecenatúra programot működtet Artkartell néven. 

Úgy gondolom, a Teret adunk törekvéseinek” mottó több, mint egy szlogen. 2012 óta jópár tehetséges alkotó- és előadóművész tevékenységét támogatjuk, illetve több kulturális projektet is segítünk hazai- és nemzetközi sikerek elérésében. A 2008-as gazdasági válságot követő években a kultúra és a közhasznú projektek támogatása nagymértékben csökkent. Az állami források elapadására reagálva szükségét láttuk, hogy a figyelemre méltó alkotókat, illetve a nagy közösségeket megmozgató projekteket magántőkéből felkaroljuk. Ezért 2012 januárjában elindítottuk a PP Center vállalati felelősségvállalás programját. Nyilvános pályázatokat írtunk ki az üzleti központ falain belül megvalósuló sport, közösségi projekt, innováció, kulturális projekt és képzőművészeti tevékenységekre.

A PP Center gyönyörű loftjai és nagy belmagasságú fényes terei így mára már nemcsak sikeres vállalkozásoknak, hanem a kulturális és közösségi élet figyelemre méltó projektjeinek is otthont adnak.

Fotó: Lakatos János

Ki lehet a tagja az Artkartellnek?

A PP Center aktuális pályázataira bárki jelentkezhet. A támogatott kulturális projekteket és alkotókat Artkartell néven fogjuk össze. A tagok között neves művészek és szervezetek sorakoznak, mint a Budapest Tánciskola, a Recirquel Újcirkusz, Mundruczó Kornél és a Proton Színház, az Artus színtársulat, Péterfy Bori, a Pátkai Rozina Quintet, a Partizán Műterem és Galéria és még sokan mások. A teljes támogatási tevékenység dokumentációja megtalálható a PP Center honlapján és Facebook-oldalán a videó- és fotógalériában.

Mesélnél az Artkartell online művészeti magazinról?

Ez a magazin az Artkartell szócsöve, a képzőművészeti online újságot 2014-ben alapítottuk Tóth Ágnessel, főszerkesztője Rieder Gábor lett. 

A magazin beszámol a kortárs magyar képzőművészet friss híreiről, a legfiatalabb tehetségektől az idős mesterekig, felkeresve a legfontosabb kiállításokat és műtermeket. Mindeközben rajta tartja ujját a nemzetközi művészeti világ pulzusán is, követi a műkereskedelem rezdüléseit és kutatja a klasszikus múzeumi műkincsek történetét.

Részlet Ezer Ákos Try not to laugh challenge #020 című kiállításából, 2020 Fotó: Biró Dávid

Mit érdemes tudni az Artkartell gyűjteményről?

Az Artkartell gyűjtőernyője alatt működő sokszínű kortárs képzőművészeti programsorozat 2012-ben indult útjára, ide tartozik a Partizán Stúdió és Galéria, az előbb bemutatott Artkartell magazin és az Artkartell projectspace is. Az intézmény körül – a Pátkai család tulajdonában – elkezdett formálódni egy sokszínű és gazdag kortárs képzőművészeti magángyűjtemény. A még felfedezésre váró fiatal tehetségektől a mindenki által ismert kortárs klasszikusokig széles mezőnyt felvonultató Artkartell gyűjtemény szellemes, ironikus, álmodozó, a hűvös ipari esztétikától a pihe-puha otthonosságig ível. Holdbéli lábnyom, vakaródzó medve, meggyötört szék, vizelő kútszobor és totemoszlop. Groteszkbe forduló gyerekjátékok, sziporkába fojtott líraiság, bölcselkedő állatfabulák és még rengeteg bámulatos műtárgy, mint színes virágok és zamatos gyümölcsök, amelyek a kövek, beton és tégla között teremtek a PP Centerben. A több mint 600 darabot számláló gyűjteményt Rieder Gáborral közösen válogattuk a PP Center támogatásával alkotó, illetve itt kiállító művészek munkáiból.

A gyűjteményben több mint 80 képzőművész munkái sorakoznak. Az alkotók nagy része magyar, de a rezidencia programon részt vevő több országból, sőt, kontinensről érkező művészek munkáiból is jelentős anyagunk van.

Abban a rövid időszakban, amíg tavaly nyitva lehettek a kulturális intézmények, milyen eseményeitek voltak?

Szerencsére ebben a rövid időszakban is sikerült jelentős kiállításokat szerveznünk. Dallos Ádám, Puklus Péter és Ezer Ákos egyéni kiállításait járhatták be nálunk a látogatók 2020 nyarán és őszén. A Partizán műtermekben sem állt le a munka ebben az évben, de amíg korábban rendszeresen tartottunk műterem-látogatásokat, 2020-ban ezt teljesen megszüntettük. A műterem egy privát tér, amit ebben az időszakban nem szándékozunk még ideiglenesen sem nyilvánossá tenni.

Ezer Ákos – Ültetés, 2015 Fotó: Biró Dávid

Hogyan érintenek titeket az újabb vészhelyzeti intézkedések? Befolyásolja például a hozzátok beérkező pályázatokat? A rezidencia programokat?

Mindenki számára nehéz ez az időszak. Több rezidencia programra való jelentkezést vissza kellett mondanunk. Kiállítások is elmaradtak, illetve a kiállítási programunkat folyamatosan a korlátozásokhoz igazítjuk. A kiszámíthatatlanság a művészeket is érinti, a bizonytalanság nem kedvez az alkotótevékenységnek. Minden galéria és múzeum látogatása korlátozva van, ezért rendkívüli hangsúlyt fektetünk arra, hogy az Artkartell online magazin olvasói a fotelben ülve be tudják járni a számunkra legérdekesebb kiállításokat, illetve az elemzéseket és az interjúkat olvasva képben maradjanak azzal kapcsolatban, hogy mi történik a műtermekben és a kortárs galériákban.

Részlet Karácsony László Gobalien című kiállításából, 2018, Fotó Biró Dávid

Zárásként egy személyes kérdés: min dolgozol most?

2019 ben jelent meg az első regényem “Aki megette a Mona Lisát” címmel a L’Harmattan kiadónál. Az art-fiction műfajú szatirikus regény azt a kérdést teszi fel, hogy lehetséges-e véletlenül műtárgyat létrehozni, illetve válhat-e híres művész egy szélhámosból. Azóta több történet fejlesztésén is dolgozom gyermekirodalom, animációs film, és dráma-sorozat műfajokban. Remélem már idén olvashattok tőlem valami újat.