Keresés
rovatok
rovatok
Múzeum
A Károlyi-palotától a Zichy-kastélyig
2017 ősz
Prőhle Gergely január elseje óta a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgatója. Az óbudai Kassák Múzeum különösen kedves számára, hiszen ez a gyűjtemény is a PIM fennhatósága alá tartozik. A Károlyi-palotában családról, reformáció­ról, zenéről beszélgettünk és arról, milyen lehetőségeket lát a múzeumban és a filiálék integrációjában.

Lassányi Gábor: A Gázgyár ősi múltja
2017 nyár
Az óbudai Duna-part leglátványosabb műemléki épületegyüttese az Óbudai Gázgyár, amely 1909 és 1913 között épült meg Albert Weiss tervei alapján. A hatalmas, tégla homlokzatú ipari csarnokok, tornyok, a gyárhoz tartozó munkás lakótelep és a változatos szociális intézmények szinte kivétel nélkül évezredekkel korábbi emlékek fölött emelkednek.
Szétgurult drágakövek
2016 tavasz
Videó
Zsidi Paula 1969-ben dolgozott először ásatáson Óbudán még gimnazista diákként, majd az egyetem elvégzése után került az Aquincumi Múzeumhoz munkatársként. 1989-től 2016 januárjáig a múzeum igazgatója, 2000-től máig a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese. Szakmai munkásságának eredménye is, hogy az Aquincumi Múzeum 2012-ben Az év múzeuma lett. 2014-ben Óbuda díszpolgára díjjal tüntették ki.
Frivol örömeső az ókori lepényen
2015/16 tél
„Már ennél frivolabb módon nem lehet ábrázolni Danaét" – írta Kuzsinszky Bálint, az Aquincumi Múzeum első igazgatója 1932-ben erről az apró, alig 10 cm átmérőjű agyagtárgyról. Az általa említett, negatívban ábrázolt jelentet tartalmazó kerek kis formát minden bizonnyal sütemények, latinul crustulumok készítésre használták az ókorban.
SASVÁRI EDIT: KÜLÖNUTAK
2017 nyár
A hazai művészettörténet a háború utáni magyar művészet jelenségeit hagyományosan még ma is szinte kizárólag a magyar művészet összefüggésében vizsgálja, vagy a nyugati művészet párhuzamaival veti össze. Nemzetközileg azonban egyre nagyobb figyelem esik a kelet-európai országok művészetének regionális szempontú kutatására, és kifejezetten azok a területek kerülnek fókuszba, amelyek eddig kiestek a tradicionális művészettörténeti vizsgálódás látóköréből. Ilyen többek között az egykori NDK művészete és annak mai értékelése is.
„… keresztben átúsztam az idő folyását…”
2016 tavasz
Az 1970-es évek végén és az 1980-as években az avantgárd képek között kortárs zenei hangversenyek színhelye is volt az óbudai Kassák Múzeum. Mára Sasvári Edit vezetésével olyan izgalmas műhellyé vált, amely felélesztette és aktualizálta a kassáki örökséget.

Jelzés a világba: háború – avantgárd – Kassák
2015 ősz
Kassák 1915–1916-ban egyedüliként állt ki lapjával a háború ellen, aminek következtében az országos sajtó össztűz alá vette a folyóiratot. A kritikusok Kassákot és A Tettet hasonló retorikai eljárásokkal bélyegezték meg, mint tíz évvel annak előtte a szintén idegenként érzékelt Ady Endrét, de a verbális agressziónak ezek a száz évvel ezelőtti példái a mai újság¬olvasók számára is ismerősek lehetnek.
Benyóné dr. Mojzsis Dóra: A Fő tér épületei a középkorban
2017 nyár
A középkori Óbuda (a XIII. századig Buda) királyi alapítású káptalani városa – az okleveles adatok szerint – a hajdani római erőd és a római légióstábor északi részén helyezkedett el. Központja a mai Fő tér – Szentlélek tér területén volt. Az Óbudán végzett ásatások általában leletmentés jelleggel és nem előre eltervezettként történtek (1935-től), épületszanálások, illetve alapozások, közműépítések nyomán. A régészeti feltárások azonban így is megerősítették a történeti források leírásait. A kutatások eredményei igazolták, hogy a mai Fő téren álltak egykor a XI. századi Szent Péter és a XIV. századi Szűz Mária prépostsági templomok, a prépost palotája, a kanonokok házai, raktár- és lakóépületek, valamint az első királyi kúria.
Orosz Diána: Az óbudai Szent Péter és Pál Főplébánia ötvöskincsei
2016 nyár
A katolikus egyház – és azon belül egy-egy egyházkerület és plébánia – gyülekezetének hitét, erejét, összetartását is jelképezi a templomok szépsége, gazdag díszítése, ízléses és drága berendezése, felszerelése. Az óbudai Szent Péter és Pál Főplébánia esetében is ezt a célt szolgálja többek közt az impozáns templom, a míves belső kialakítás, valamint a plébániát gazdagító számos ötvösművészeti remek. Az itt őrzött tárgyak szakrális és művészeti értelemben is jól reprezentálják a magyar ötvösművészet történelmi hagyományait.
LÁNG ORSOLYA: Mindent tudunk már? – 3. rész
2017 tavasz
A fent említett idézet Strabon, a Kr. e. I. században élt, görög származású történetíró Geographica című, földrajzi témájú művéből származik, és noha a bíborcsiga feldolgozásról szól Tyros városában (ma Libanon), akár Aquincumra is vonatkozhatna. De vajon miért?
Láng Orsolya: Mindent tudunk már? – 2. rész
2017 tél
A római kori Aquincum település-együttesének egyik eleme az ún. polgárváros volt. A kiszolgált katonák, iparosok és kereskedők által lakott településnek ma látható maradványai a Kr. u. II–III. század fordulójára keltezhetők. A romkertben sétálva kőlapokkal burkolt utcák, fürdők, templomok, freskóval – és ritkább esetben mozaikpadlóval – díszített lakóházak, boltok maradványai tűnnek elénk, de vajon hogy kezdődött mindez? Mi volt itt, ezen a területen – volt-e egyáltalán valami – a polgárváros kiépülése előtt?
Láng Orsolya: Mindent tudunk már? – 1. rész
2016 ősz
A három részből álló aquincumi település-együttes (légiótábor, katonaváros, polgárváros) területét idestova több, mint 120 éve folyamatosan kutatják a régészek generációi, új és újabb, néha egészen váratlan eredményekkel. Így van ez a mai Aquincumi Múzeum és Régészeti Park területén található egykori polgárváros maradványaival is. Ezen kutatási eredmények alapján – bár még mindig sok kérdés vár megválaszolásra – már szépen körvonalazható a település közel 300 éves, római kori története.
Lassányi Gábor: Afrika Aquincumban
2017 tavasz
„Van valami szokatlan ebben az edényben” – gondoltam először, amikor alapos dokumentálás után igyekeztem gondosan elcsomagolni az évszázadok súlyától megroppant falú, kisméretű piros korsót az Óbudai Gázgyár területén folyó feltáráson, 2010 nyarán. Ekkor már több mint fél évtizede vezettem a Graphisoft Park fejlesztésével párhuzamosan futó megelőző ásatásokat, amelynek során a római kori Aquincum polgári településének legnagyobb temetője rajzolódott ki. Az évek alatt több mint 1500 temetkezést vizsgáltunk meg, és tudtunk meg egyre többet az ókori város lakóiról és temetkezési szokásaikról.
Antik varázseszközök a Gázgyár földjéből
2015 ősz
Videó
Hatalmas, részben még ma is feltáratlan római kori temető rejlik az egykori Óbudai Gázgyár területén, a föld alatt. A Krisztus utáni első század végétől a harmadik század végéig virágzó aquincumi polgárváros egykori lakóinak nyugvóhelyén már a XIX. század végén találtak csontokat, de az, hogy itt több ezer, akár több tízezer temetkezési helyet rejt a föld, csak a kétezres évek közepén, a Graphisoft Park fejlesztése során derült ki.
Lassányi Gábor: Egy körömnyi történelem
2016 ősz
„Szerintem ennek örülni fogsz” – mondta Sándor Lajos jellegzetes félmosolyával, amikor a kezembe nyomta az apró, alig két centis, még földes fémtárgyat. Meleg júniusi nap volt, és ekkor már napok óta kutattuk Aquincum polgárvárosának feltáratlan, nyugati oldalának felszíni leleteit Magyarország egyik legjobb fémkereső szakemberével. A tárgyak aprólékos felgyűjtését a tudományos célokon túl különösen indokolttá tette, hogy a területet hosszú évek óta fosztogatták illegális kincskeresők.
Fényes Gabriella: az aquincumi víziorgona
2017 tavasz
A Kr. u. III. század közepén tűz pusztított Budapest ókori elődje, Aquincum polgárvárosának tűzoltó székházában. A tűzvészt nem sikerült megfékezni. Az egyik alápincézett szoba padlója beszakadt, magával rántva a helyiség berendezését. A lángok martalékává vált épületet ugyan még az ókorban helyreállították, azonban pincéjét nem takarították ki. Az ott eltemetődött tárgyak hosszú évszázadokig a föld mélyén rejtőztek.
Ipartörténeti gyűjtemény áll a molyrágta textilek helyén
2015/16 tél
1927-ben Óbudán alapították meg a főváros első hely- és településtörténeti múzeumát, melynek 1945-ös megsemmisülése után 1973-ban jött létre az Óbudai Helytörténeti Gyűjtemény. Ennek jogutódja húsz esztendeje az Óbudai Múzeum. Az intézményt és a hozzá tartozó Goldberger Textilipari Gyűjteményt, melyet 2014-ben Az Év Múzeuma-díjjal tüntettek ki, Népessy Noémi irányítja.
Bernáth Aurél és Déry Tibor találkozása a Kiscelli kastélyban
2017 tél
A nagy sikerre való tekintettel egy hónappal meghosszabbították, így január közepéig látható volt a Kiscelli Múzeumban létrehozott Mutató nélkül. G. A. úr X-ben című kiállítás, amely tavaly év végén nyílt meg. A kiállítás Déry Tibor író és Bernáth Aurél festőművész 1958-as alkotásait állította párhuzamba.
„A valóság ravasz gazdagsága megmutatkozik”
2016 tavasz
A Fővárosi Képtár gyűjteménye talán kevéssé ismert, de ennek megváltoztatása is vonzó feladat lehet Róka Enikő igazgató számára, aki pontosan tudja, hogy milyen értékeket rejt magában a képtár hat gyűjteménye. Beszélgetésünkből kiderül, hogy pontos elképzelései vannak arról, hogyan lehet ezeket a műveket megismertetni a közönséggel.
Lassányi Gábor: Sötét varázslatok Aquincumban
2017 tél
Piszkosszürke, tenyérnyi ólomdarabok, furcsa jelek töredezett ezüstlemezeken, csontfalloszok, körömnyi bronz és arany amulett-tartók állnak a muzeológusok rendelkezésére, ha be szeretnék mutatni azt a hihetetlenül színes és vadul burjánzó világképet, amely a rómaiak mágiával kapcsolatos elképzeléseit jellemezte. Pedig ez volt az a kor, amelyről idősebb Plinius közel kétezer éve lejegyezte: „bizony mindenki fél attól, hogy borzalmas ráolvasásokkal megátkozzák”.
WELLNESS AZ ÓKORBAN
2016 nyár
A római fürdők maradványait egész évben megnézhetjük a Flórián téri felüljáró alatt, a Thermae Maiores szabadtéri múzeumban és az Aquincumi Múzeum régészeti parkjában. Ezzel a témával foglalkozik a Wellness az ókorban – Fürdőkultúra Aquincumban című időszaki kiállítás is, amelyet november 16-ig láthatunk az Aquincumi Múzeumban.
Benyóné dr. Mojzsis Dóra: Az őshazától Óbudáig
2016 nyár
A magyar honfoglalás nem fejvesztett menekülésként zajlott le; a besenyők támadása csak siettette a hosszú évek során előkészített, tervszerűen, összehangoltan végrehajtott akciót. Nem nők és gyermekek nélküli hadsereg szállta meg új hazájaként a Kárpát-medencét – ahogyan ezt régen feltételezték –, hiszen a régészek által feltárt temetőkben a nők és férfiak aránya nagyjából azonos, és a leletek a nők keleties (a férfiakéval megegyező gyökerű) viseletét bizonyítják.
A Kiscelli kastély múltja és jövője
2015 ősz
Dr. Rostás Péter 1998 óta dolgozik a Kiscelli Múzeumban. Tizenhét év alatt nemcsak az egykori Schmidt kastély titkait leste ki, de a környéket is úgy ismeri, mint a tenyerét. Elkészítette a kastély, a múzeum és a körülette lévő park felújításáról szóló koncepcióját, amit már csak egy lépés választ el a megvalósulástól.
EMLÉKEZET – VÁROS – KÖZÖSSÉG
2015/16 tél
Videó
A Kiscelli Múzeum huszonhatféle gyűjteményt őriz a Kiscelli-kastély épületében, mely trinitárius kolostornak épült, majd hadikórházzá alakítottak át, aztán 1910-ben magánkézbe került, Schmidt Miksa bútorgyáros vásárolta meg, aki végrendeletében Budapest városára hagyta. 1941 óta működik múzeumként, de a második világháborúban és 1956-ban komoly sérülések érték az épületet, mely most rekonstrukció előtt áll. A múzeum jelenlegi helyzetéről, múltjáról és jövőjéről Perényi Roland igazgatóval beszélgettünk.
Lassányi Gábor: Hórusz isten szeme Óbudán
2016 tavasz
Alig hittem a szememnek, amikor először megvizsgáltam azt az apró, simára csiszolt kődarabot, amelyet revízió közben vettünk elő egy papírzacskóból, az Aquin­cumi Múzeum raktárában.
„Idén leszek hatvan, a múzeum meg ötven. Ez utóbbi a fontosabb!”
2015/16 tél
Joggal gondolhatnánk, hogy Kiss Imre, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum irányítója komoly vendéglátós múlttal rendelkezik, pedig erről szó sincs. Itt elsősorban a múzeumhoz kell érteni – hangsúlyozza a szakember, aki magát menedzser típusú múzeumigazgatóként határozza meg. Az interjúból az is kiderül, hogyan került mostani pozíciójába az egykori régész, aki arab és kínai erotikus regényeket fordított, majd világcégeknél dolgozott HR vezetőként.
Képzelt közösségek, magánképzetek
2015 ősz
Videó
Amikor meghallja ezt a címet egy képzőművészetet és múzeumot kedvelő látogató, felteheti magának a kérdést: mit jelent a „privát nacionalizmus”, mi a „képzelt közösség? Vajon egy – a beharangozóban hangsúlyozott – kortárs művészeti kiállítás miért pont ezt a témát választja? És miért dönt úgy egy múzeumi intézmény, hogy ezt a látogatók elé tárja?
Jó ember, jókor, jó helyen
2015 nyár
Videó
Óbuda kulturális életében fontos szerepet tölt be a Budapesti Történeti Múzeum, mint ahogy a BTM életében is fontos szerepet tölt be Óbuda. Bizonyítja ezt, hogy a múzeum legtöbb filiáléja – „leányvállalata” – Óbudán található: az Aquincumi Múzeum, a Kiscelli Múzeum, a Fővárosi Képtár, a Budapest Galéria, a Varga Imre Gyűjtemény, valamint a ThermaeMaiores, azaz a Fürdő Múzeum és a Hercules Villa. Farbaky Péter 2014-ig volt a Kiscelli Múzeum igazgatója, azóta a BTM főigazgatója. Kutatási területei a reneszánsz, a barokk, a historizmus művészete, valamint Budapest építészettörténete.