Keresés
rovatok
mozgás! | 2016 ősz
Fotó: Szász Marcell
Galgóczi Tamás
E-BRINGÁZTUNK A PAP-RÉTRE
Izomláz nélkül is egészségesen
A korábbi gyalogtúrák és a nyári evezés után úgy döntöttünk, hogy két kerékre váltunk, és drótszamárral járjuk be a környéket. Nagy Andrásnak és a Berguson kerékpárboltnak köszönhetően a szeptemberi kirándulásunk során elektromos rásegítésű pedelec bicajokkal hódítottuk meg a Visegrádi-hegységet, és volt részünk valami teljesen új és felejthetetlen élményben.

A déli találkozó az Óbudai Társaskörben későinek tűnhet, de egy kiadós szombat este után mindenki megérdemel pár óra pihenést, mielőtt nyeregbe pattan, és a hegyek felé veszi az irányt. A vénasszonyok nyara szerencsére idén is a legszebb arcát mutatta, 25 fok és ragyogó napsütés kényeztetett.  A megbeszélt időponthoz képest alig 10 perces késéssel mindenki megérkezett, és nekiálltunk lehordani a bringákat az emeleti szerkesztőségből. Jézusom, ez milyen nehéz! – volt az első benyomásom, aztán ahogy ráléptünk a pedálra, a mozdony erejével ugrott meg alattunk a kerékpár. Játszi könnyedséggel tekertünk 25 km/órás átlaggal a Római-part felé.

Az elektromos rásegítéses rendszert Miskolcon gyártott Bosch-motor hajtja, mely nyomatékérzékelő segítségével a pedálra gyakorolt nyomás alapján a monoblockot, azaz a hajtómű csapágyat pörgeti.

A bicajozás élménye tehát megmarad, csupán a haladás válik könnyebbé.

Ennek köszönhetően a Pünkösdfürdői Gátra toronyiránt felhajtani is gyerekjáték volt, és indulástól számítva fél órán belül már a Lupa-révnél szürcsöltük a sportfröccsöt. Az Ebihal büfétől az ártéri erdőn át tekereg a bicikliút a töltés irányába, ahonnan pazar kilátás nyílik a Pilis és a Visegrádi-hegység bérceire. A gátról jobbra lehajtva rövid erdei szakasz következett. Úgy döntöttem, kicsit tesztelem a gépet.

A nyeregből kiállva közel negyvenes tempóval szaggattam végig a fák közötti nyomvályús földúton. Hihetetlen élmény! Adrenalin szint az egekben.

Az elektromos hajtást amúgy négy különféle rásegítési fokozat végzi, amit a bal oldali markolat melletti nyomógombokkal tudunk kényelmesen állítani. A kiválasztott módot és az összes többi fontos információt (akkumulátorok töltöttségi szintje, megtett út, sebesség stb.) a kormány közepén található kijelzőről lehet leolvasni. A Turbo mód értelemszerűen ette is a lítium akkukat, de miután visszaváltottunk a hátsó fogaskoszorún, a legkeményebb siratófalakon is felsegítette a bicajt. Eco módban tekerve akár 100 kilométert is megtehetünk, a Tour és a Sport fokozat pedig átmenetet képez a két szélső érték között.

Pedelec

Az elnevezést a pedal + electric + cycle szavak összekapcsolásával képezték. Ez a bicikli a pedálozás közbeni elektromos rásegítés elvét kamatoztatja a gyakorlatban. Az elektromos rendszer kizárólag tekerés közben nyújt támogatást. A motor teljesítménye 250 W és a rásegítés 25 km/h felett kikapcsol. Az általunk kipróbált kerékpárokban 400 wh akkumulátorok voltak, de elérhető ennél nagyobb teljesítményű is. Az első teleszkópos villa alkalmassá teszi terephasználatra is.

A szolidabb terepviszonyok közé visszaérve, a Dera-patak mentén végigfutó kerékpárúton haladva tekertünk tovább, mely a Szentendrei-Duna fenséges látványával kísérve vezetett minket a barokk építészetéről híres festők városának központja felé. Rövid pikniket tartottunk a Bükkös-patak partján, igyekeztünk feltöltődni az előttünk álló hegyi szakasz csaknem 400 méteres szintemelkedésére. A pilisszentlászlói leágazásnál hagytuk el a 11-es főutat, majd egészen a Szabadtéri Néprajzi Múzeumig egyenesen haladtunk, ahonnan már tábla is jelezte a Pap-rétre vezető közúti forgalomtól elzárt erdészeti útvonalat, mely a Sztaravoda (Öreg-víz) vízfolyással közel párhuzamosan vitt minket felfelé. A jelzett kerékpárútként is funkcionáló, aszfalt borítású pálya a menő országútisok körében is kedvelt, akik sokszor meglepődött arckifejezéssel méltatták csapatunkat, mikor 15–18 km/órás sebességgel haladtunk el mellettük kényelmes, városi szerelésünkben.

A nyárias meleg ellenére kisimult arccal vágtattunk a sűrű tölgyerdőben kanyargó emelkedőn közel háromszor gyorsabban, mint amit egy hagyományos bicajból kisajtoltunk volna.

Rövidesen a pap-réti elágazáshoz értünk, majd balra kanyarodva az erdészház mellett folytattuk utunkat Pilisszentlászló felé. Az emelkedőt természetesen jól megérdemelt lejtőzés követte. Ötvenes tempóval száguldottunk lefelé, amit az olajos tárcsafékeknek köszönhetően ezeknél a megszokottnál közel tíz kilóval nehezebb bicajoknál is remekül tudtunk kontrolálni. A tesztelt típusoknál a motor 25 km/óráig gyorsítja a gépet, utána már olyan lendülete van a kerékpárnak, hogy nem érzékelhető az említett súlykülönbség, és a rásegítés automatikusan kikapcsol.

Magas vízállás a békalencsés papp-réti dagonyában
Magas vízállás a békalencsés papp-réti dagonyában

A Szentendrét és a termálvizéről híres Lepencét összekötő főútra kiérve perceken belül elértük a minden oldalról hegyekkel körülvett Pilisszentlászlót (Senváclav). A Visegrádi-hegység legmagasabban (360 méter) megbújó települése ma is jelentős szlovák kisebbséget tud felmutatni, annak ellenére, hogy az 1947-es csehszlovák-magyar lakosságcsere keretein belül legalább négyszázan visszatelepültek a Felvidékre.

A falu határában, a főútról balra letérve találjuk a házias ízei és a remek kiszolgálásáról méltán híres Kis Rigó Vendéglőt. Mire megérkeztünk, korgott már a gyomrunk rendesen.

A fedett kerthelyiségben felszolgált remek fogások az utolsó morzsáig elfogytak. A jól megérdemelt ebéd után a Dömörkapu felé gurultunk tovább, és a lőteret elhagyva a Bükkös-patakkal párhuzamos úton tértünk vissza a szentendrei óváros macskaköves sikátorai közé. Mivel későre járt már, a szürkület tette izgalmassá a hazafelé vezető utat, de a rásegítésnek hála, sötétedés előtt már Pünkösdfürdőnél jártunk. A harmadik kerület egyik kultikus helyén, a Rómaifürdői HÉV-megállóban található Szarvas Büfében söröskorsókkal a kezünkben zártuk 70 kilométeres túránkat. Remek nap volt ez is, méltó folytatása az eddigi sorozatnak.

Kölcsönzés a Bergusonban

A Berguson kerékpárszaküzlet szerint az elektromos rásegítésű kerékpárok népszerűsége a közeljövőben meredeken emelkedni fog. Az érdeklődés már most is jelentős, viszont az e-kerékpárok kipróbálására nagyon kevés helyen van lehetőség. A Berguson Kft. Óbuda-Békásmegyer lakosai részére ingyenes, 1–3 napig terjedő tesztlehetőséget biztosít. Így minden érdeklődő ki tudja próbálni ezeket a szabadidős tevékenységre, sportra, de akár mindennapos használatra is alkalmas e-bringákat. Az ingyenes bérléshez szükséges az előzetes időpontegyeztetés valamint bankkártya a kaució biztosításához. A kaució összege 50.000 forint.