Keresés
rovatok
játssz! | 2018 nyár
Fotó: Perlitzy Géza illusztrációja
Hajlik Gábor: Adukontroll
A színjátékban a legfontosabb az aduszín kérdése. A licit folyamán fel kell tennünk a kérdést, hogy miért választunk adufelvételt, és miért azt az aduszínt választjuk? Általában azért választunk aduszínt, hogy az aduszínnel a többi színt ellenőrzésünk alatt tartsuk, az ellenfél ne tudjon egy másik színben sokat ütni. Ehhez megfelelő adutöbbségre van szükségünk, amit a játék végéig meg kell őriznünk.

Az adutöbbséghez legalább nyolc lapra van szükségünk a színben. Ha ez az adutöbbség veszélybe kerül – vagy eleve nem volt elég adunk, vagy kedvezőtlen az aduszín elosztása – gyakran az egész felvétel veszélybe kerül. Nem marad elég adunk, hogy az ellenfél veszélyes színét feltartóztassuk.

Erre a játék folyamán végig figyelnünk kell, és megfelelő megoldást találnunk, ha az adutöbbség veszélybe kerül.

 

Nyugat a kőr királlyal indul.

Látszólag könnyen teljesítjük majd a felvételt. Ütünk öt adut, három kárót és három treffet. Mi itt a probléma?

Az indulást ellopjuk, és alaposan átgondoljuk a felvételt. Ha háromszor aduzunk és valamelyik ellenfelünknél negyedik adu dáma van akár ki is rövidülhetünk. Lehívjuk az adu ász-királyt, majd kiadjuk a dámát. Az ellenfél kőrrel folytatja. Ezt kénytelenek vagyunk ellopni. Már csak egy adunk marad, de Nyugatnak is van egy aduja. Nem állunk jól. Ha elvesszük az ellenfél utolsó aduját, a káró ász kiadása után az ellenfél le tud hívni két-három kőrt. Ha pedig nem vesszük el Nyugat adu nyolcasát, a káró ász lehívása után egy újabb kőr hívással az ellenfél lopásra kényszeríti utolsó adunkat, és neki marad egy aduja. Amikor belop (káróba) utolsó adujával, le tud még hívni két kőrt, és megbukjunk a felvételt.

Tervezzük újra játékunkat!

Az adu ász-király lehívása után ne folytassuk aduval, hanem váltsunk káróra. Adjuk ki a káró ászt. Nem probléma, ha az ellenfél lop egy kárót. Ha negyedik aduból lop, még egy adut ki fogunk adni. Ha pedig 3-3 az aduelosztás, akkor lehet, hogy az adu dámával fog lopni. Ki fogunk adni egy kárót és két adut, de a felvételt biztosan teljesítjük, ha az aduelosztás nem rosszabb 4-2-nél. A játék folyamán végig több adunk lesz, mint az ellenfélnek, magas kőrjeit el tudjuk lopni, azokkal nem tud ütést szerezni.

 

 

Nyugat a káró ásszal indul, majd a királlyal és a dámával folytatja.

Mi a tervünk, hogyan ütünk tízet?

Ha minden szerencsésen feküdne, akár tizenegyet is üthetnénk. A harmadik kárót ellopnánk, háromszori aduzással elvennénk az ellenfél összes aduját, majd ütnénk öt treffet, és a végén megadnánk a kőr király elleni impasszt is. Ennyi minden biztosan nem fog sikerülni. Már a 3-3 aduelosztásnak is elég kicsi az esélye, csak 36%. Nem az a célunk, hogy minél többet üssünk, hanem, hogy a felvételt minél nagyobb biztonsággal teljesítsük.

Ha 4-3-as aduszínt választunk, akkor némi óvatosságra van szükség a teljesítéshez. A harmadik menet káróra célszerű eldobni valamit, például egy vesztő kőrt, mert a 4-2-es pikk elosztás veszélye Damoklész kardjaként lebeg fejünk felett.

Utána már hívhat bármit az ellenfél, a teljesítést nem tudja megakadályozni, ha az aduelosztás nem rosszabb 4-2-nél.

Ha kárót hív, azt az asztalon tudjuk lopni a tízessel, és az aduk elvétele után minden ütés a miénk lesz. Kőr folytatásra be kell ütni az ásszal, és aduzás után teríthetünk.

Az eredeti 36%-os esélyt így sikerül 84%-osra növelni, mert 3-3 és 4-2 aduelosztás esetén is teljesíteni tudjuk a felvételt.

 

 

A káró király indulás után kell megterveznünk a játékot.

Fenyeget, hogy ki kell adnunk két adut (ha 4-2 az elosztás), egy kárót, egy treffet és esetleg egy pikket is.

Úgy kell alakítani a játékot, hogy kétszeri aduzás után is legyen lehetőségünk kettőt lopni az asztalon, előbb kárót, majd pikket, nehogy a pikket felüllopják és elvegyék az asztal utolsó aduját.

Az indulást megütjük az ásszal. Lehívjuk a pikk dámát, és az adu ásszal kézbe megyünk. A két magas pikkre eldobunk két kárót az asztalról, majd kárót lopunk. Az adu királlyal kézbe megyünk. Kiderül a kedvezőtlen aduelosztás, de ez nem jelent problémát. Lopunk egy pikket az asztal utolsó adujával. Ha Kelet ezt nem lopja felül, a treff ásszal kézbe megyünk, és hívjuk a magas pikkünket. Ezt hiába lopja el Kelet, még maradt két adunk, amiből az egyikkel ütni tudunk.

Arra vigyáztunk, végig a játék folyamán, hogy az ellenfélnek soha ne legyen több aduja, mint nekünk, így tudtuk elérni, hogy a felmagasodó ötödik pikkel ütést szerezzünk (ha ellopják, helyette a kis adunkkal tudunk ütni).

 

 

A kőr dáma indulás után kell tizenkettőt ütnünk.

Tervünk, hogy ütünk négy adut, öt treffet, két kárót és egy kőr lopást.

Két feladatunk van. El kellene vennünk az ellenfél aduit (egyet ki kell adnunk), közben vigyáznunk kell, hogy ne tudjanak kőrt ütni.

Nem hívhatjuk az adukat felülről, mert amikor az ellenfél aduval ütésbe kerül, ütni tud a kőr ásszal.

Az indulást el kell lopnunk és kiengedünk egy adut. Így kiadunk egy adut (ezt terveztük), egyúttal az asztalon marad egy adunk, amivel meg tudjuk akadályozni, hogy az ellenfél kőrt tudjon ütni.

Bármit hívnak, lehívjuk a két nagy adut, lehívjuk a treff ászt, hogy ne legyen útban, majd káróval asztalra megyünk és megütjük a maradék treffeket.

Az adu kiengedésével a második ütésben sikerült elérnünk, hogy a kőr színt ellenőrzésünk alatt tartsuk, abban az ellenfél ne tudjon ütést szerezni.