Keresés
rovatok
játssz! | 2019 nyár
Fotó: Perlitzy Géza illusztrációja
Hajlik Gábor: Biztonsági játék
A biztonsági játék elsősorban a biztonsági színkezelést jelenti. Nem arra törekszünk, hogy minél több ütést szerezzünk egy színben, hanem hogy minél nagyobb biztonsággal megszerezzük a számunkra szükséges ütéseket. Ilyenkor nyugodtan feláldozhatunk egy vagy két ütést, de azok nélkül is marad elég ütésünk a teljesítéshez.

Az az igazán szerencsés eset, amikor a biztonsági játékhoz nem kell ütést feláldozni, a kétféle játékmód egybeesik (normál és biztonsági), egyszerűen csak figyelnünk kell, hogyan látunk neki egy szín kidolgozásának, felmérjük a veszélyeket, és készülünk rájuk.

 

 

Dél a treff ásszal kezdi a játékot, majd a treff királlyal folytatja. Harmadszor nincs értelme treffet hívni (az asztal ellopná), Dél az adu kettest hívja.

A felvevő látja, hogy tud ütni kilencet, négy adut, két kárót, két pikket és egy treff lopást. Biztosan kiad két treffet, egy pikket, és lehet, hogy egy kárót is.

A hiányzó ütést meg tudja szerezni, ha sikerrel megadja a káró impasszt, vagy ha felmagasodik a negyedik pikk (3–3 elosztás), amire el tudja dobni vesztő káróját. Mindkét esélyt ki tudja próbálni, ha a pikkel kezdi, és sikertelenség eseten próbálkozik a káró impasszal.

Tovább növelheti esélyeit, ha a pikk színt úgy kezeli, hogy kétszer hív kis pikket a kezéből. Ha Délnél van az ász, és az ásszal kis lapot üt, a felvevő mindhárom figurájával külön-külön tud ütni, a negyedik pikkre el tudja dobni vesztő káróját.

A helyes játék: az adu hívást kézben kell ütnie a felvevőnek a bubival. Nem aduzhat tovább, az adukra szüksége lesz a közlekedéshez. A pikk ötöst kell hívnia a kezéből. Dél nem üt be az ásszal, figurát szeretne ütni. A felvevő üt a pikk királlyal az asztalon. Kis kőrrel folytatja, amit megüt az ásszal.

Lehívja az adu bubit, és másodszor is kis pikket hív a kezéből, a hetest. Mivel Délnél már csak egy pikk van, kénytelen ütni az ásszal. Bármit hív az ellenvonal, a felvevő lehívja a pikk dámát a kezéből, a káró királlyal asztalra megy, és a pikk bubira eldobja kis káróját.

Ha a második pikkbe nem ütne be Dél (három vagy négy pikkje lenne), a felvevő harmadszor is pikket hívna, és reménykedne a szín 3–3-as elosztásában.

Azzal, hogy a felvevő nem felülről kezdte hívni pikk figuráit (kétszer hívott kis pikket az asztal felé), el tudta érni, hogy minden pikk figurájával ütni tudjon, miközben Dél ásza „üresben” ütött.

 

 

Nyugat a kőr hetessel indul. Hogyan tudjuk minél nagyobb eséllyel teljesíteni a felvételt? A licitből fontos információkhoz jutottunk. Nyugat indulása biztosan szingli, és a pontok többsége Keletnél lesz.

Azonnal ütnünk kell a kőr ásszal, nehogy a második kőr hívást Nyugat ellopja. Ha elkezdünk aduzni a kezünkből, az ásszal Kelet fog ütni, aki lehívja kőr ütéseit. Ez nem is okoz problémát, hiszen üthetünk öt adut, egy kőrt, egy treffet és három kárót. Ha azonban kőrrel folytatja, nem lophatunk kis aduval, mert azt Nyugat felül fogja lopni. Ha pedig nagy aduval lopunk, és az aduszín elosztása kedvezőtlen (4–1), Nyugat adu kilencese fel fog magasodni. A veszély elkerülése érdekében úgy kellene aduznunk, hogy Kelet adu ászát kénytelen legyen kis adunkra kijátszani.

Nem szabad a kezünkből kezdeni az aduzást. A kőr ász után a treff ásszal asztalra kell menni, és onnan kell kis adut hívni a kézi figurák felé. Ha Kelet beüt az ásszal, marad négy nagy adunk. Később nyugodtan belophatunk az egyik nagy adunkkal, még mindig marad három, hogy Nyugat aduit elvegyük.

Még egy probléma adódhat. Ha a kőr ász után nem treffel, hanem káróval mennénk asztalra, amikor Kelet lehívja két kőr ütését, Nyugat el tudna dobni két kárót, és az ellenfél káró lopással tudná megbuktatni a felvételt.

Ha a tervezéskor mindent alaposan átgondolunk, és készülünk a veszélyekre, néha egyszerű megoldásokat találva tudunk védekezni ellenük. Ebben a leosztásban elég volt azt észrevenni, hogy honnan kell hívni az első adut.

 

 

Az ellenfél a káró bubival indul. Egyszerű tizenkét ütésnek tűnik a felvétel. Aduzás után meg kell adni két impasszt, a pikket és a kőrt. Ha az egyik sikerrel jár, teljesítjük a felvételt, ha mindkettő, akkor szűrrel. Látszólag semmi esélyünk nincs, hogy jobb megoldást találjunk a teljesítésre.

Nézzük meg, mi történik, ha előbb a kőr impasszt adjuk meg! Ha ül (Kelet fedi a bubit a királlyal), akkor a pikk impasszt a szűrért adjuk meg. Ha nem ül, akkor lesz két magas kőrünk a kezünkben, az ász és a dáma. Az egyikre el tudjuk dobni a pikk bubit az asztalról, a pikk impasszt nem kell megadnunk. A harmadik kézi pikket el tudjuk lopni, nem fogunk pikket kiadni.

 

 

Nyugat a treff királlyal indul, és még kétszer treffet hív. A harmadikat ellopjuk. Ha szerencsénk van, üthetünk öt adut, négy kárót és két pikket. Ehhez az kell, hogy a kőr 3–2-ben, a káró 3–3-ban legyen elosztva.

Elkezdünk aduzni, lehívjuk a kőr ászt, majd a királyt. Kiderül, hogy Keletnek negyedik bubi-tízese volt, így biztosan ki fogunk adni egy adut. A káró színben kellene valami okosat kitalálni, hogy ne csak a 3–3 káró elosztás esetén tudjuk teljesíteni a felvételt.

Ha Keletnek a négyes adu mellett négy kárója is van, a negyedik kárónkat el tudjuk lopni, ha nem aduzunk tovább. És ha Keletnek csak dubló a kárója? A harmadik káró figuránkat el fogja lopni, és adu hívással elveszi az asztal lopási lehetőségét. Próbáljuk meg ne kézből lehívni a három káró figurát. Hívjunk le csak két káró figurát, majd a pikk ásszal menjünk asztalra, és onnan hívjuk meg a harmadik kárót. Ha Kelet belop, hívhat adut, nem kell az asztali kis adu a káró lopáshoz. A kézi kárónk magas, Kelet a vesztő kis kárónkat lopja el adu ütésével. Ha nem lop be, ütünk a harmadik káró figurával, és kis kárónkat ellopjuk az asztal utolsó adujával. Kelet ezt felüllophatja, de nem tud többet ütni, csak vesztő kárónkat tudta ellopni.