Keresés
rovatok
játssz! | 2019 ősz
Fotó: ifiklub.hu
Hajlik Gábor: Deblokkolás
A deblokkolás tulajdonképpen a közlekedés elősegítésének egy formája. A deblokkolással – magasat a rövidből (MAR) alkalmazásával – el tudjuk érni, hogy ütéseinket le tudjuk hívni anélkül, hogy ehhez más színben kelljen átmenetet felhasználnunk (lehet, hogy nincs is).

A lényeg, ha egyenértékű lapjaink vannak, előbb a rövid oldalról kell nagyot hívni, és utána folytatni kis lappal a hosszú oldal felé. A blokkolás elkerülésére, magas lapjaink lehívására több lehetőségünk van, attól függően, hogy milyen az elosztásunk, hogyan vannak a lapok elosztva, és milyen erősek vagyunk.

Az első esetben, ha van külső színben átmenetünk, előbb a blokkoló figuráinkat kell lehívni, és utána egy másik színben tudunk átmenni magas lapjainkhoz.

 

Pikk színben szeretnénk négyet ütni. Előbb le kell hívni az ászt és a dámát. Szerencsére a hosszú pikk mellett ott a kőr ász, így van átmenetünk a két magas pikkhez.

 

 

 

A második esetben vigyáznunk kell, hogy milyen sorrendben hívjuk le figuráinkat. Ha követjük a tanácsot, „magasat a rövidből”, a magas lap lehívása után magában a színben marad átmenetünk a többi magas laphoz.

Ezekből a lapokból szeretnénk négy kőrt ütni, de most nincs külső színben átmenetünk. Le kell hívni az ászt és a dámát (blokkoló figurákat), és a hatost át tudjuk ütni a királlyal, majd ütünk a bubival is.

 

A harmadik esetben úgy tudjuk magas lapjainkat lehívni, ha egy magas (néha ütő) lapot átütünk, hogy még egy vagy több magas lapot le tudjunk hívni.

Megint szeretnénk négyet ütni. Sajnos erre nincs esélyünk. Ha lehívjuk az ászt és a dámát, nem lesz átmenetünk, lemaradunk két káró ütésről. A legtöbb, amit tehetünk, ha az ász lehívása után a dámát átütjük a királlyal. Így legalább ütünk a bubival is, vagyis ütünk hármat.

 

Szeretnénk hármat ütni treffben, de nincs külső színben átmenetünk. Erre nincs is szükségünk. Előbb hívjuk az ászt, majd a dámát átütjük a királlyal, és ütünk hármat. Az átütéssel nem vesztettünk ütést. Ha nem lett volna nálunk a bubi, ezt nem tehettük volna meg.

 

Nyugat a treff ásszal indul, majd a királlyal folytatja. Egyszerű felvételben ülünk. Tudunk ütni öt adut és öt kárót, ahogy megszerezzük az ütést. Még az ilyen egyszerű leosztásoknál is érdemes tervet készítenünk. Hogyan ütjük meg mind az öt kárót?

Ha lehívjuk az asztal káró figuráit, a kezünkben marad a hatos, míg az asztal legnagyobb kárója az ötös. Nem tudjuk megszerezni az utolsó két káró ütést. A hatos blokkolja a színt. Az ötödik káró ütés helyett a kőr királlyal kellene ütnünk. A licit alapján a pontok többsége Nyugatnál lesz, nem fog szökni a kőr királyunk.

Ha az indító kijátszás után tervet készítünk, és rájövünk, hogy a káró szín blokkolni fog, találhatunk megoldást a problémára. Amikor Nyugat a második ütésben a treff királyt hívja, azt nem szabad ellopni, el kell dobni a blokkoló káró hatost. Hiába hív az ellenfél kárót vagy adut, kiaduzunk, majd lehívjuk káró figuráinkat. A három nagy káróra elfogy kezünkből az összes káró, és ütni tudunk az ötössel és a hármassal is. Valóban sima tíz ütés.

Nyugat kőr király indulása után tervezzük meg a játékot. Van három pikk és egy kőr ütésünk. Ha sikerül öt kárót ütnünk, teljesítjük a felvételt. Ehhez csak az kell, hogy 3–2-ben legyen a szín elosztva. Van-e esélyünk a teljesítésre, ha 4–1 a káró szín elosztása?

Ha Nyugatnál van a negyedik káró bubi, azt el tudjuk fogni. Lehívjuk az ászt, majd a királyt, és amikor kiderül a kedvezőtlen elosztás, meg tudjuk adni a bubi elleni impasszt. Az impassz valóban ül, de a harmadik káró a kezünkben a tízes lesz. Ha nem teszi meg Nyugat azt a szívességet, hogy a tízest fedi a bubival, a kezünkben ütünk a tízessel, és lemaradunk két káró ütésről. A többi színben nem tudunk asztalra menni, megbukjuk a felvételt.

Ha azonban a második ütésben a káró tízest hívjuk, és azt ütjük meg az ásszal, a harmadik kárót a kilencessel tudjuk ütni az asztalon. A dámába beesik Nyugat bubija, és az ötödik káróval is ütni tudunk az asztalon. Ez lesz a kilencedik ütésünk.

Nyugat a kőr királlyal kezdi a játékot. Megszámoljuk ütéseinket, egy pikk, egy kőr, öt káró és két treff. Ez éppen kilenc ütés. De biztosan ütünk öt kárót?

Két veszély fenyeget. Ha 4–0 a káró szín elosztása, akkor biztosan ki kell adnunk egy kárót. Ha 3–1 a színelosztás, akkor is lesz problémánk. Ha lehívjuk a három káró figurát, a kezünkben marad a káró hatos, aminél nincs kisebb káró az asztalon, nem tudjuk megütni az ötödik kárót. Egészen más lenne a helyzet, ha az ellenfél nem indult volna kőrrel. Maradt volna egy biztos átmenetünk, a kőr ász. Hiába hagyjuk ki az első (második) kőrt, az ellenfél mindig kőrt hív, eltüntetve a kőr ászt az asztalról.

Próbáljuk kihasználni az ellenfél kőr hívásait. Hagyjuk ki az első és a második kőr hívást is. A harmadik kőrt üssük az ásszal, és dobjunk rá kárót a kezünkből. Így megszabadulunk a blokkoló káró hatostól. Utána hívjuk le a káró királyt, a következő két káró figura lehívására elfogynak a kárók a kezünkből, és nem lesz akadálya az asztali két kis káró lehívásának.

Nyugat a kőr négyessel indul. Szerencsénk van, ezzel már van nyolc ütésünk: három kőr, két pikk, két káró és egy treff. Treffben könnyen szerezhetünk még egy ütést, ha ül a király elleni impassz (50%-os esély). Sőt káróban is van esélyünk az ütésszerzésre, ha 3–3 a szín elosztása (36%-os esély).

Ezek mind csak esélyek, de van egy játékmód, amire biztosan teljesíteni tudjuk a felvételt. Amikor az első ütésben ütünk a kőr bubival, ne próbálkozzunk a treff impasszal. Azonnal hívjuk le a treff ászt, majd folytassuk a treff dámával. Bármit hívhat az ellenfél, minden színben van még két beütésünk. Nyugat üt a királlyal, és valószínűleg kőrrel folytatja. Ütünk a kőr királlyal, a pikk ásszal asztalra megyünk, és kihívjuk a treff tízest. Ezt Nyugat megüti, de magas lesz a treff kilences, és a pikk király biztosítja, hogy asztalra is tudjunk menni érte.

Ha a második hívásban pikkel asztalra mennénk, hogy megadjuk a treff impasszt, azzal egy fontos átmenetet vennénk el az asztalról. A treff dámát Nyugat megütné. Később, a treff ász lehívása után csak a másik pikk figurával tudnánk asztalra menni, hogy kiadjuk a treff bubit, nem maradna asztali átmenetünk, hogy a treff kilencessel ütni tudjunk.